Wow, Borås!

Vem hade egentligen kunnat tro att Borås skulle vara så spännande? Fredagens studieresa var riktigt lyckad.

Förmiddagen lämnade mig inte överväldigad, men eftermiddagen! Vi började med ett besök i Bergmanhuset hos MA-arkitekter. Fantastisk svävande byggnad ritad av dem själva. Insidan var vacker i betong. Vi drog sedan vidare till Hestra parkstad utanför Borås där man 1994 lät en arkitekt från Sverige, Norge, Danmark och Findland bygga varsina bostadshuskolonier.


De danska i svart med trädetaljer, var superfint innbäddade i kullarna. Även de norska var superfina, med sina extrema färger och mysiga känsla. Tillsammans skapade de norska och danska en brokig samling av hus med någonslags mysig kombination av småstad- och nästan.... skidort-känsla. Väldigt speciellt.

De svenskritade var vita punkthus, de finska var färglösa, skidbacksliknande grejer. Man kanske kan gissa sig till att jag var föga inspirerad av arkitekturen när jag mitt i fotograferingen börjar uppmana alla andra inspirerade studenter att hoppa för att få bättre bilder, haha!


Sist var vi i Viskafors utanför Borås, med de coolaste passivhus jag sett. Utifrån vart bilderna knappast överväldigande vackra denna gråa vårdag, men inuti! Vit träpanel, alla fönster var djupa nischer som gav lyxiga sittplatser, genomtänkt planlösning och riktigt  gediget. Grymt.


Riktigt härlig och inspirerande studieresa. För att förgylla dagen ytterligare drog vi på after work när våra fötter åter tog i Göteborgsk mark. Plain kitchen, öl och musikquiz, lika bra som sist!

Igår var vi ute och promenderade i vårvädret ute i Gråbo tillsammans med Camilla och Rasmus. Vi käkade en grym middag bestående av någost så exotiskt som langos! Skön kombination av lyxig lördagsmiddag och festival, haha! Som en go avslutning på helgen har jag pluggat hela dagen idag, byggnadmaterial.

Och nu? Ja, nu ska jag laga mat, Lars sitter på skolan och borde vara hemma om ett tag, varm mat är väl de minsta man förtjänar efter en skolsöndag.

Kommentarer
Postat av: karin

Ni verkar ha det så mysigt!!!! Har invigt jäskorgen jag fick av dig i julklapp idag.

Kram Karin

2011-03-06 @ 19:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0