Hemma!

Tillbaka i kalla Sverige och skolan. Har varit mör i helgen, vårt flyg hem från Barcelona gick 6 på lördag morgon, flygbussen 03.30. Vi sket i att boka lägenheten över den sista natten och sov helt enkelt inte. Gick ut och hade en helkväll istället, åt tapas, drack sangria och caipirinhas. När jag var hemma vid 10 på lördagmorgon var jag lagom piggelin vill jag lova, men det var det värt!

Barcelona var totalt underbart och fantastiskt. En perfekt semester. Vi har sett arkitektur, upplevt Barcelona, spansk kultur, spansk mat, spanskt väder och haft trevligt. 25 grader och strålande sol i två dagar och halvmolnings resten, av regnet såg vi bara en skur på fredagen. Dessutom Tapas, Paella, Cava, Sangria, vin, ost, skinka... Behöver jag fortsätta? Vi har frossat i god mat! Och vi hann till och med med lite shopping. Sånt går verkligen att göra i Barcelona!

Vi hade en underbar lägenhet för sex personer, en liten fyra som låg jättebra till! Jag vill säga gångavstånd till allt, men jag vet inte riktigt. Vi har nog promenerat runt i Bareclona ca 1-2 mil varje dag för att få se och ta in så mycket vi bara kan. Är det gångavstånd?

Kanske inte, men jag rekommenderar verkligen alla att åka till Barcelona! En varierad, myllrande och överraskande grön stad med hög puls som man inte kan annat än älska. Och vilja besöka igen.

Tänkte till sist dela med mig av några halvdåliga bilder. Råkade nämligen ställa om kameran till sämsta kvalitéen efter en dag. Nåja, här ser ni iallafall turisthöjdpunkterna och lite personliga bilder, resans bästa stunder kanske inte alla gånger utspelades just tillsammans med Gaudí, utan någonstans brevid eller påväg. En picknick, en glimt av vardagsarkitektur och alltid härliga vänner!


Gaudis bostadshus besökte vi på mornarna, för att slippa köa i några timmar. Båda var väldigt imponerande, en oförglömlig upplevelse och härligt böljande á la Gaudí! Casa Battlo, Casa Mila (eller La Pedrera) och uppe på dess tak: Gaudís grej, skorstenar.


Höjdpunkten: Gaudís Sagrada Familia! Vi köade i en timme. Men det kändes underbart att se något man kan utantill (uppsatsen....). Födelsefasaden, interiören: ljusinsläppet över koret och Ingrid som efter en hård natt tar en välförtjänt powernap mot en pelare till Passionsfasaden.


Ännu ett verk av Gaudí: Park Güell, dess utsikt och "Lotta, gör någonting snyggt framför de härliga organiska pelarna!" Sista bilden är tagen i gröna, sköna Montjuic, i princip en stor park mitt i Barcelona.


Las Ramblas! Denna myllrande gata, mammon förkroppsligad med full kommers och imitatörer, målare, försäljare... En välförtjänt paus med Amanda och ½ liter Sangria på ett av Ramblans alla fik och sist en Paella för sex på en mysig restaurang.

Sådär! Vi såg massor med mer grejer... Vart ska jag börja? Mies van de Rohe-paviljongen, Olympiastadion, Torres Agbar av Jean Nouvell, stranden, Barri Gotic: medeltids-stadskärnan, mysiga champagnerior med grisben hängandes från taken, staden i eufori när Barca vann mot Real Madrid... Ni förstår? Åk dit!

Nåja, då var det sagt... Vi går vidare. Nu är det bara en månad skola kvar. Dags för det jävla upploppet. Och dags för mig att göra något så spännande som att knoppa, få bukt på den där sömnbristen hade inte varit fel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0