Kyrkor, passivhus och lite, lite fritid.

Absid, kyrktorn, kyrktorn och fler kyrktorn, Ärofasad, mittskepp, långskepp, tvärskepp... alla jävla skepp. Nåja, jag får skylla mig själv som väljer att skriva en 10 sidor uppsats om en kyrka. Måste erkänna att det känns ganska givande trots att allt jag läser om är kopplat till Gud, Jesus, apostlar och lärljungar. Gaudí var en fantastisk man.

Hörrni, byggnadsmaterialtentan gick mot förmodan bra, tror kanske att jag kan få en fyra. Hurra för lärare med typtentor och samma uppgifter år efter år! Ny läsperiod har börjat, läsperioden från helvetet har vi fått veta i förväg. Jag tror att det är sant.

I onsdags var det halvtidskritik på vårt radhus-projekt. Det kändes bra! Det är sjukt givande att jobba i grupp och helt klart det roligaste projektet, då vi gör bostäder som passivhus. Känns verkligen som att jag kan se en framtid som arktitekt/ingenjör med miljöprofil. Byggnadsfysik som vi läser nu handlar också en hel del om hur man kan skapa behagligt inneklimat i en byggnad, i den kursen ska vi räkna på energibehovet i vårt radhus från projekt-kursen. Sjukt bra upplägg, det känns som att man börjar närma sig anledningen till varför man sökte Arkitektur och teknik.

Vårt fösta utkast på en fasad, gjort i ArchiCAD. De gröna växterna hjälper till som solskydd, ett av de största problemen i ett passivhus är att det blir för uppvärmt av solen på sommaren.

Nåja, allt är inte bara skola, även om det känns så vissa dagar. I torsdags hann vi med en afterwork på andra lång med det gamla vanliga gänget, väldigt trevligt! Igår var vi ute i Gråbo hos Camilla och Rasmus på grillpremiär. Tada! Redan den 26:e mars. Det var strålande sol hela dagen, men riktigt, riktigt kallt. Minus 6 grader som värst! Vi åt våra grillspett inne med andra ord, haha!

Jag och Lars är dessutom med i Utmaningen på Fysiken, gymmet alltså, vilket innebär att man får prylar om man tränar mycket. 36 gånger innan den 12:e juni ger strumpor, "buff" (brett pannband/halsduk) och t-shirt, det betyder tre gånger i veckan fram till dess. Någon gång mer än vanligt alltså. Riktigt roligt! Sjukt pepp! Nu är det dags för lite slappande framför TV:n i sann söndagsanda, det är Bones som gäller just nu, bra skit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0