Dagen före tenta

... och lunchen säger väl allt om mitt tillstånd. För det första intas den på eftermiddagen, för det andra ligger matkreativiteten på minus på skalan. Jag äter det jag httade i kylen med det jag hittade i skafferiet; sekt falukorv med gogreens salsa. Ingen jättehöjdare ska jag säga. Till anrättningen har jag några skivor bröd, hembakat surdegsbröd faktiskt, vilket möjligen hade lyft måltiden om det inte vore några dagar gamalt och rätt torrt.

Jag är dock stolt som en tupp över brödet, mitt första riktiga surdegsbröd och det vart extremt bra när det var nybakat!



Bara surdeg som jäskraft, ingen jäst. Receptet är från Pain de Martins surdegsbok och heter honungsbröd. För att få det att spricka så fint har jag plattat ut degen på bakbordet och vikt in kanterna mot mitten innan jag la den i jäskorgen. SUPERGOTT var det, hård skorpa och luftigt innehåll!

Eftersom vi har ca 18 grader i vårt kök har jag förgäves försökt göra en surdegsgrund i några månder, men misslyckats. Nu har jag dock hittat en varm hörna och fått en färdig surdegsgrund av Olle som jag matar och pysslar om. Mysigt va?

Nu ska jag iallafall återgå till det jag gjort 10 timmar om dygnet sen i lördags: Plugga röven av mig. Inget annat har jag gjort! Bara pluggat. Och ätit. Och sovit. Och bakat ett stackars bröd. Nåja, idag ska jag ge det sisa jag har, håll tummarna för mig imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0