Pust!

Har verkligen inte haft tid att skriva sen sist, förrförra helgen var det släktträff med mammas sida (HAHA! Kolla Terrence min!) väldigt trevligt att träffa alla och vi hade riktigt superväder. När vi kom hem var det dock full fart i en vecka, nämligen projektinlämning förra fredagen. Vi satt på skolan i genomsnitt 12 timmar om dagen den veckan tror jag. Tredje målet mat på en dag i vårat AT-kök var sådär lyxigt.

I tisdags var det kritik på projektet, det gick jättebra! Vi fick supervettig kritik, positiv som negativ, jag höll med om allt som sas. Vår kritiker Magnus förälskade sig i vår trappa, han tyckte att den var fantastisk och valde vårt projekt som ett av de bästa på slut- genomgången på tisdag eftermiddag. Superroligt!

På måndag har jag mekaniktenta, jag tokpluggar mest hela tiden (när jag inte sorterar min nagellackssamling, rensar i bokhylla, i garderoben, i klädhögen på golvet, traderar, googlar eller wikipediar det vill säga......). Av den anlednigen vart min födelsedag en lugn och mysig tillställning! Lars kom in och sjöng på morgonen, frukost på sängen med baguett, brieost och underbara jordgubbar. Vi satt och pluggade ute på Lindholmen hela dagen, lyssnade på alla som tog studenten, haha! På kvällen käkade vi en mysig middag, Camilla kom förbi med Terence och åt tårta också. Väldigt trevligt :) Tack alla ni som tänkte på mig och slängde förbi ett grattis, det var mycket uppskattat!

På tisdag ska jag och Amanda (supersöta blonda tjejen från alla Milano/Turin-bilderna!) ha ett litet försenat födelsedagskalas för oss två! Vi fyller 44 år så temat på kalaset är 4. Ska bli spännande att se om någon klär ut sig! På onsdag bjuder Camilla på tårta också, inte vilken tåra som helst utan smörgåstårta!! Så det firas liiite i efterskott med :)

På torsdag hälsar jag på Jenny i Oslo! Hon hoppade av skolan för någon månad sen och jag saknar henne redan! Ska bli så nice, har aldrig varit i Norge ens tror jag. Så det är busy, busy ett tag framöver, när jag kommer hem från Norge är det bara att packa och åka hem till Sundsvall. Blir Ortviken och Köpmangatan ett år till. Ska bli grymt! Ses där!

Hemma igen!

Jajamen, ska jag vara ärlig har jag varit hemma ganska länge! Sen i lördags. Tydligen var vi bland de sista som fick flyga hem pågrund av askan, vissa hade tillochmed fått mail om att deras flyg var inställda trots att de inte var det. Stort PHEW.

Tänkte iallafall bjuda på lite bilder hullerombuller om någon är sugen. Orkar inte organisera någonting. But here it goes:

Här ser ni vår första breathtaking view av Milan: Centralstationen. Groar. Första kvällen var det finast väder av alla kvällar, sol och 20 grader. Det vart klänning, sandaler, pizza och rödvin.

Heldag nummer ett, lördag, vart det en snabbvisit på stan med Galleria Vittorio Emanuelle II, lite spinning the bulls balls för god tur och checkade läget. Vi fick lite översikt innan vi drog på fotboll. Vi hämtade ut biljetterna redan vid fyra någon gång och käkade sedan och drack några öl till en lasagne innan matchen. Vilken upplevelse! Vilken arena. GALET!

Söndag vi kalla för kyrkans dag, höhö. Vi var på en utställning på Ambrosianska biblioteket och kikade på Leonardo DaVincis härliga skisser. Utställningen fortsatte sedan i Santa Maria Della Grazie. Den var helt underarbar! Vilken fantastiskt man, DaVinci. Vi kikade också förbi Sant Ambroglio bland annat.

Heldag tre, alias måndag, var det stan igen! Il Duomo, och dess tak besöktes. Yikes, vilken svindel jag fick! Dock hade vi strålande sol i en stund när vi befann oss på kyrkans absoluta topp. Det måste varit ett tecken! Observera hur jag genuint njuter och vickar på tårna, haha, ingen stage:ad bild där inte! På kvällen drog vi till Navigli med dess kanaler och käkade innan vi avnjöt en symfoniorkester på mytomspunna Teatro alla Scala. Sweet!

Tisdagen spöregnade hela dagen. Jag hann få mitt paraply stulet... i en kyrka! San Lorenzo i Milano och vi shoppade lite på American Apparel, genuint Italienskt..... Största delen av dagen gick dock åt till att förflyttas till Turin via tåg med en take-out-pizza i högsta hugg, haha! Väl där checkade vi in på vårt härliga hotell och käkade en trevlig middag tillsammans ett helt gäng, dagen efter började allvaret!

Onsdag var det nämligen skoldags. Första dagen var stadsvandring med bland annat San Lorenzo och Palazzo Madama (och alla andra ställen där tre mini coopers kört i The Italian job). Från och med Turin och konstläraren Peters intågande finns inte lika många bilder bevarade, då skulle vi nämligen "använda pennan som kamera", vi fick halvtimmar på alla ställen bara att skissa av saker (se hur alla sitter i kyrkan med skissblocket i högsta hugg!). Analytiskt skissande kallas det.

På kvällen kollade vi på Jesu svepning, den visas var 25:e år tydligen och ska vara vad Jesus sveptes i då han dog. Ingen vet dock med säkerthet hur äkta detta tygstycke är. Vi fick iallafall se en film om exakt vad varje blodfläck var. Kroppen syns från vänster, alldeles vänster om mitten kan man se var huvudet var. Väldigt spännande!

Torsdag fick vi se väldigt mycke fantastisk arkitektur! Bland annat Lingottofabriken där Fiat tillverkade bilar, med sin utsökta betongramp (första bilden) till dess racingbana på taket, men också en känd utställningshall av Nervi och ännu en helt fantastiskt utställningshall som håller på att byggas om till köpcenter. Våra lärare hade verkligen valt ut bra, sevärda byggnader som man aldrig hittat på egen hand!

Fredag var sista dagen, vi var i ett litet brukssamhälle vid namn Ivrea där vi tittade på idel nedlagda ställen. Sen Olivetta flyttat dör stan sakta ut. Självklart hade vi också spöregn hela dagen, jag orkade inte ens försöka ta fram varken kameran eller skissblocket. Vi fick dock se ett kreativt dagis och jättesjyssta bostäder under mark.

På kvällen åt vi middag tillsammans allihopa: lärare och allt. Riktigt, riktigt trevligt! Ägarinnan bjöd på Limonciello och stämningen var på topp! Dagen efter var vissa fortfarande fulla när vi gick upp vid fem för att hinna till flyget, haha! Men resan hem gick ändå sjukt smidigt!

Nu är det back to reality, skolan är igång för fulla muggar. Inlämning nästa fredag, tenta en vecka efter det. Snart är det sommarlov! SNART!

I Turin!

Buonasera! Tänkte bara informera om att jag lever! Vi har det jättebra trots spöregn vareviga dag, haha! Äter god mat, gudomlig glass och dricker billigt vin. Vi har sett säkert 10 kyrkor, varit uppe i Domen och snurrat på tjuren i Galleria Vittorio Emanuelle II, varit på Milan - Fiorentina på San Siro, sett en symfoniorkester på La Scala och nu senast sett det som påstås vara Jesu svepning. Busy, busy.

I Milano var vårt hotell hysteriskt dåligt, vi var ca 15 i klassen som bokat samma hotell, men ändå hamnat på olika och det var massor med tjaffs, mest pågrund av olika värderingar tror jag. Utkatstade vart vi nästan. Här i Turin bor vi allihopa på samma våning, 25 pers. Känns som en klassresa i 9:an. Haha! Idag började ju "skolan", och vi har skissat mest hela tiden sen vi kom hit. Till och med kvällsmaten skissades av!

Ska gå och sova nu, imorgon ska vi till Lingottofrabriken och har ett fullspäckat schema. 6 pers i vårt rum, och sängarna är dubbelsängar som vajar så man blir sjösjuk ;) Natti!